Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC door rjr
12 december 2018, 15:13:43
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door DavidNS400 Grote sik
12 december 2018, 15:12:43
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
12 december 2018, 15:04:18
Toerental vaststellen DC motor door Klaas Zondervan
12 december 2018, 14:33:24
Treinen op zolder door rjr
12 december 2018, 14:31:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
12 december 2018, 14:30:21
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door peterha
12 december 2018, 14:29:04
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door Rob46
12 december 2018, 14:21:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Hofmeester
12 december 2018, 14:13:59
19 Toen door Willem1951
12 december 2018, 14:10:14
Ratelende tandwielen? door zuylen
12 december 2018, 14:06:17
Communicatie tussen computerprogramma's en treinsystemen. door jowi
12 december 2018, 13:39:52
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
12 december 2018, 13:24:37
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
12 december 2018, 13:23:13
E10 Lok geen rode sluitlichten? door Quinzeedied
12 december 2018, 13:20:42
De Rheingold in model naoorlogs door Marc tramt
12 december 2018, 13:16:04
Tussendoortje: Roco en Mastica zelfbouw klompentrein door martijn v m
12 december 2018, 12:50:43
Roco h0, NS 1200 door Rondje_HO
12 december 2018, 12:50:26
Stationsplein Baden Baden door nighttrain1
12 december 2018, 12:38:26
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door Markus
12 december 2018, 12:36:55
Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen. door Chris
12 december 2018, 11:56:38
Probleem met ECOS 2 en zijn voeding door PieterHa
12 december 2018, 11:55:48
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door NS264
12 december 2018, 11:08:56

Auteur Topic: Meerdere knipperende seinen, knipperen deze synchroon?  (gelezen 1521 keer)

Rudolf Stammis

• Offline Offline
Meerdere knipperende seinen, knipperen deze synchroon?
« Gepost op: 13 april 2014, 22:31:05 »
Ik vroeg me opeens af:

Als er op een emplacement meerdere seinen aan het knipperen zijn (bijvoorbeeld meerdere seinen met groen of geel knipper of Wubo's) gaan ze dan allemaal tegelijkertijd aan en uit, of hebben ze allemaal een net iets andere frequentie en verloopt het aan- en uit gaan dus langzaam.

Met name heb ik op mijn baan een dubbele WUBO. Moet ik die tegelijk laten wisselen van links naar rechts?

En ik kan ook niet zo goed vinden wat bij een WUBO de tijdperiode is dat het licht aan en uit is?
« Laatst bewerkt op: 13 april 2014, 22:42:07 door Bert van Gelder »
Groeten, Rudolf
H0 / H0e gelijkstroom - Nederlandse baan, tijperk:1972 - Dinamo(DCC+analoog) - iTrain

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
Re: Meerdere knipperende seinen, knipperen deze synchroon?
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2014, 23:27:21 »
Er wordt voor het knipperen van de cijferbakken en/of lampkleuren op emplachementen een speciale  knipperspanning gebruikt. Dus ja alles knippert gelijktijdig.  seinen langs de vrije baan hebben een knipperspanning vanuit de relaiskasten, dus die kunnen verschillen met de stations.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2014, 23:34:22 »
Ik heb op youtube een filmpje gevonden waar zo'n wubo tamelijk lang knipperend in beeld is. Daar zie ik 26 knippers in 35 seconden. Dat komt neer op 45 per minuut.

Wat het synchroon knipperen betreft, daar kan ik geen antwoord op geven voor de Nederlandse situatie.
In Belgiƫ knipperen alle seinen voor verkeer over verkeerd spoor (rechts dus). Ik heb daar eens een poosje 's avonds naar een emplacement staan kijken met meerdere seinen. Die knipperen allemaal met ongeveer dezelfde frequentie, maar toen ik langer keek zag ik dat ze op den duur met elkaar uit de pas raakten. Daaruit concludeer ik dat daar elk sein zijn eigen knipperrelais heeft.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2014, 14:47:11 »
Een WUBO knippert langzamer dan de knippering van seinen. De seinbeelden groen-knipper (eventueel met cijfer), geel-knipper of geel met knipperend cijfer gaan 75 keer per minuut aan en uit (0,4 seconde aan, 0,4 seconde uit). Het knipperen wordt door een knippergenerator verzorgd, alleen het is niet per definitie zo dat ze exact allemaal gelijk lopen. Bij Amsterdam Sloterdijk worden de seinen op de sporen vanuit Haarlem door een andere knippergenerator gevoed dan de seinen op de sporen vanuit Zaandam. Dan kun je zien aan het feit dat er wel eens twee seinen naast elkaar veilig staan met een knipperend cijfer (sein 5108 op de Zaanse sporen en sein P1787 op de Haarlemse sporen), waarvan er dan eentje net iets sneller knippert. Verder bestaat er ook nog het seinbeeld rood-knipper. Die knippert sneller dan 75 keer per minuut, alleen de precieze knipperfrequentie weet ik er niet van.
Groetjes,
Emiel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2014, 15:34:31 »
Rood knipper is juist veel langzamer. Op http://www.marcrpieters.nl/ staat een filmpje van een rood knipperend sein, en daar kom ik niet verder dan 40 keer per minuut.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Rudolf Stammis

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2014, 18:20:21 »
OK, dus WUBO's gaan trager.
Die 75 heb ik geloof ik wel 'ns ergens gelezen.
Misschien moet ik dan toch maar 'ns een WUBO opzoeken. Er staan er een paar bij Heerhugowaard, maar daar is denk ik moeilijk in de buurt te komen.
Bedankt zo ver.
Groeten, Rudolf
H0 / H0e gelijkstroom - Nederlandse baan, tijperk:1972 - Dinamo(DCC+analoog) - iTrain

Ronald Brandt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2014, 20:35:37 »
die zijn vanaf het station te zien.

Ronald
Ronald Brandt

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2014, 00:02:51 »
Het slechts op enkele plaatsen en dan nog bij wijze van proef toegepaste rood-knipper is gebaseerd op 75 pulsen per minuut, maar elke tweede puls wordt onderdrukt. Effectief houdt je dan dus 37,5 knipperingen per minuut over met een aan/uit-verhouding van ongeveer 25%-75%.
WUBO's en andere waarschuwingsinstallaties knipperen met 45 pulsen per minuut, seinen met 75. Op de emplacementen wordt een elektromechanische of een  elektronische codegever toegepast met een vrij hoge nauwkeurigheid. Op de vrije baan werd tot voor kort voor de cijferbakken een eenvoudigere elektronische codegever (die dan ook geen codegever wordt genoemd, maar knipperapparaat) toegepast, die iets minder nauwkeurig is. Tegenwoordig worden op de vrije baan ook elektronische codegevers toegepast. Dat de lichtbakken op Sloterdijk in een verschillend tempo knipperen, klopt: de lichtbak van sein 5108 wordt vanuit de elektronische beveiliging aangestuurd via een elektronische codegever, die van P-sein 1787 met behulp van een knipperapparaat.

Groeten,
Peter

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2014, 08:00:06 »
Enkele posts hierboven wordt in 2 afzonderlijke posts van Klaas Zondervan verwezen naar
1. naar een filmpje op Youtube over een langzaam knipperende wubo (26 knippers i.p.v. 35).
2. naar de site van marcpieters over een rood knipperend sien van 40 keer per minuut.

Ik moet erop wijzen, dat het bij beide sites niet gaat om een echt filmpje, dus geen echte, betrouwbare knipperfrequentie.

ad 1. Dat filmpje van Youtube is een filmpje gemaakt door het programma Railworks Train Simulator. Als je het Youtube filmp-scherm hebt, klik dan maar eens bij de commentaren op "meer weergeven", en dan zie je de link "gemaakt door...." met daarin een verwijzing naar www.christrains.com, de site van de maker van deze Train Simulator. De knipper-frequentie is dus die van het simulatie-programma en niet van de echte knippering. Kan dus afwijken, het is maar net wat de train-simulator-maker ervan gemaakt heeft.

ad 2. Het "filmpje" van marcpieters op zijn website betreft een zogenaamde animated-gif. Dat is een mogelijkheid om van twee foto's (de ene met een brandend rood licht, de andere met gedoofd licht) een knipperend beeld net als een filmpje te maken. Ook daar geldt dus, dat het maar net afhangt van wat de maker van de animated-gif erin heeft gestopt.

Al eerder is gemeld de frequentie van 45 keer bij wubo's en 75 keer bij seinen. Laten we die waardes dus maar aanhouden.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2014, 08:33:21 »
Het is maar net hoe snel de film draait. Namelijk om 18 beeldjes per seconde of 24 beeldjes per seconde. Als het om een echte film draait. Maar meestal gaat het natuurlijk om een videofilmpje gemaakt met een dvd of opname stick. ;D

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2014, 16:26:49 »
Enkele posts hierboven wordt in 2 afzonderlijke posts van Klaas Zondervan verwezen naar
1. naar een filmpje op Youtube over een langzaam knipperende wubo (26 knippers i.p.v. 35).
Nee, ik schreef: 26 knippers in 35 seconden. En dat komt overeen met 45 per minuut. Overigens is dat een echte film, dus die frequentie klopt wel.
Wat de site van Marc Pieters betreft daar heb je gelijk. Dat zijn inderdaad animated gif's, dus qua snelheid niet betrouwbaar.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2014, 17:29:12 »
Rood knipper is juist veel langzamer. Op http://www.marcrpieters.nl/ staat een filmpje van een rood knipperend sein, en daar kom ik niet verder dan 40 keer per minuut.
Dat is geen filmpje, maar een animated gif-bestand (ingesteld op 1,2 sec uit en 0,4 sec aan), dus daar kun je niets aan afmeten. Ik heb rood-knipper "in het echt" gezien (de dwergseinen langs het voormalige postperron te Den Bosch) en daar heb ik zelf kunnen zien dat het knipperen sneller gaat dan de andere knipperende seinbeelden. Dat is wellicht ook gedaan om het opvallender te maken (mede door het snellere knipperen vielen ze me ook eerder op).
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2014, 17:33:30 »
OK, dus WUBO's gaan trager.
Die 75 heb ik geloof ik wel 'ns ergens gelezen.
Misschien moet ik dan toch maar 'ns een WUBO opzoeken. Er staan er een paar bij Heerhugowaard, maar daar is denk ik moeilijk in de buurt te komen.
Bedankt zo ver.
Op Utrecht Centraal aan de noordzijde staan er ook genoeg. Als je op spoor 5a ter hoogte van het overpad gaat staan (dan sta je nog gewoon op het perron), heb je de WUBO's van spoor 7 en 8 prima in het zicht.
Groetjes,
Emiel