Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC door rjr
12 december 2018, 15:13:43
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door DavidNS400 Grote sik
12 december 2018, 15:12:43
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
12 december 2018, 15:04:18
Toerental vaststellen DC motor door Klaas Zondervan
12 december 2018, 14:33:24
Treinen op zolder door rjr
12 december 2018, 14:31:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
12 december 2018, 14:30:21
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door peterha
12 december 2018, 14:29:04
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door Rob46
12 december 2018, 14:21:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Hofmeester
12 december 2018, 14:13:59
19 Toen door Willem1951
12 december 2018, 14:10:14
Ratelende tandwielen? door zuylen
12 december 2018, 14:06:17
Communicatie tussen computerprogramma's en treinsystemen. door jowi
12 december 2018, 13:39:52
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
12 december 2018, 13:24:37
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
12 december 2018, 13:23:13
E10 Lok geen rode sluitlichten? door Quinzeedied
12 december 2018, 13:20:42
De Rheingold in model naoorlogs door Marc tramt
12 december 2018, 13:16:04
Tussendoortje: Roco en Mastica zelfbouw klompentrein door martijn v m
12 december 2018, 12:50:43
Roco h0, NS 1200 door Rondje_HO
12 december 2018, 12:50:26
Stationsplein Baden Baden door nighttrain1
12 december 2018, 12:38:26
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door Markus
12 december 2018, 12:36:55
Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen. door Chris
12 december 2018, 11:56:38
Probleem met ECOS 2 en zijn voeding door PieterHa
12 december 2018, 11:55:48
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door NS264
12 december 2018, 11:08:56
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 4210 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #45 Gepost op: 09 december 2018, 15:58:42 »
Omdat ik vrij eigenwijs ben (volgens mijn vrouw  ;D ), ben ik toch nog even in Wintrack aan de slag gegaan.
Hier twee opties voor een min of meer gebogen station in de linkerhoek:



Het is altijd weer frappant hoe de ruimte toch tegenvalt als je op schaal gaat tekenen... Het past wel, maar de maximale treinlengte is ~140 cm (in het 2e plan).

Groetjes, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #46 Gepost op: 09 december 2018, 21:05:07 »
Ik kreeg het er ook wel in, maar echt lekker passen deed het inderdaad niet, en mooi vond ik het ook niet echt worden.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #47 Gepost op: 10 december 2018, 12:19:53 »
Klopt, het houdt niet over. Maar de ruimte is hoe dan ook beperkt.
Wat me wel opvalt als ik jouw laatste plan naast het mijne leg:
In die van jou lijk je veel meer ruimte te hebben. Ik vermoed dat het komt omdat in jouw ontwerpprogramma de lijnen die het spoor weergeven, dunner zijn. Daardoor lijkt het slanker/ruimer. Maar ik vermoed dat de nuttige lengte in beide gevallen ongeveer gelijk is.

In je laatste plan (reactie 44) is er niet veel vrije baan. En ik zou het station daar nog iets diagonaler leggen, zodat het meer in het midden van de baan komt. Nu ligt het erg aan de voorkant.

Je zou ook je ontwerp uit reactie 38 nog iets kunnen aanpassen. Als je de boog in de vrije baan iets eerder laat beginnen kun je daar een ruimere boogstraal nemen en kan het baanvak langer in het zicht blijven.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #48 Gepost op: 11 december 2018, 08:08:27 »
Hallo Ruben,
Welk merk (en type) rail gebruik je? Ik heb Rocoline gebruikt. Als ik je laatste plan dan in Wintrack teken, kom ik op het volgende uit:

Het lijkt veel minder goed in de ruimte te passen... De nuttige opstelruimte lijkt voor alle sporen veel korter, zeker voor de losspoortjes en het uithaalspoor rechts. Toch heb ik dezelfde maten gebruikt voor de grondplaat...
Vreemd...
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #49 Gepost op: 11 december 2018, 08:43:01 »
Hoi Wim,

Ik maak inderdaad gebruik van Roco line zonder bedding in de tekeningen.
Vreemd om te zien dat het in het Scarm anders iuit komt dan in Wintrack, zou niet zo moeten zijn natuurlijk.

uiteindelijk wil ik denk ik gaan bouwen met Peco rails, maar daarmee tekenen vind ik echt een draak, de wissels zijn 12 graden maar een tegenbocht van 12 graden hebben ze niet, hierdoor lukt het nog niet eens om een recht spoor met omloopspoortje te maken.

Gisteravond weer een paar uur zitten puzzelen, maar helaas not niet echt met een resultaat.

Gelukkig heb ik nog de tijd om te blijven tekenen en denken, misschien moet ik wel naar een andere insteek van het hele project  ::).
 

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #50 Gepost op: 11 december 2018, 08:57:13 »
Ik vermoed dat het een optisch effect is: Scarm laat het spoor als een dunnere lijn zien (misschien alleen de 2 spoorstaven), terwijl  Wintrack de breedte van de dwarsliggers ook meeneemt. Hierdoor lijkt hetzelfde plan in Wintrack wat "plomper".

Wat betreft Peco: zij hebben uberhaupt geen standaard gebogen rail. Alleen flex. Hun filosofie is dan ook: voor een boog gebruik je maar flex. Dat geldt dus ook voor tegenbogen van wissels.
Om te tekenen is het dan iets lastiger. Scarm ken ik verder niet, maar in Wintrack kun je flex rail ook speciferen: bv 12 graden naar rechts, met een radius van 900 mm. Dat is dan precies de tegenboog van een wissel.

Maar hoe dan ook, zolang de wisselhoeken vrijwel gelijk zijn, maakt het voor het ontwerp niet uit: dat zou er voor ieder type rail nagenoeg gelijk uit moeten zien. Rocoline kun je dus prima in de ontwerpfase gebruiken.

Terug naar je baanplan: toen ik 5 jaar geleden nog een h0 baan bouwde, had ik min of meer dezelfde ruimte als jij: 3 m breed en ongeveer 2 m diep. Dat was ook een U vormige baan, met daarop een kopstation van een enkelsporig zijlijntje. Dat was alles dat paste. Tussen station en tunnel had ik zo'n 80 cm vrije baan. Een paradetraject was er niet.

Voor een station waar een ICE stopt, heb je eigenlijk gewoon (veel) meer ruimte nodig. Ik vrees dat je of je thema iets moet aanpassen, of accepteren dat je relatief krappe bogen zult hebben.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5046
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #51 Gepost op: 11 december 2018, 09:41:14 »
Hoi,

Of in N gaan rijden, dan kun je met langere personentreinen rijden.
Tegenwoordig is daar ook veel NS-materiaal in verkrijgbaar.

Gr Koen.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #52 Gepost op: 11 december 2018, 09:56:23 »
Ook in SCARM kan je de lengte, hoek en straal van eenflex ingeven.
Je moet hiervoor naar de gereedschapskoffer en daar een flex definiƫren (in de versie die ik het laatst gebruikt heb).

En of je op een kleine ruimte iets moois kan bouwen. Ik geloof het zeker (zie maar hier - reactie #320 en volgende geeft de laatste info) maar je moet je wensen daar naar aanpassen.
Wil je rijden met lange treinen, dan ga je bij een club daar heb je meer kans dat er een grotere baan staat dan bij je thuis.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #53 Gepost op: 11 december 2018, 15:47:34 »
Ik tekende met Peco code 100, daar zitten wel bochten bij maar echt duidelijk werd het mij niet.

Naar schaal N gaan heb ik wel eens over gedacht, maar is voor mij toch niet echt een optie.

Een laatste truc die ik nog kan proberen uit te voeren is om de ruimte anders te gaan benutten.
Als ik het volgens onderstaand plan indeel zal een schaduwstation in een lus wat lastig worden, maar heb ik wel wat meer rij lengtes ter beschikking.

Ik kan dan in het onderste deel een kopstation bouwen en doorrijden naar de bovenzijde en daar ook een rangeergedeelte maken.
of andersom natuurlijk.

Misschien dat ik in de linker bovenhoek nog net een rondje kan maken maar dat word dan wel een erg krappe boogstraal...  ???



Groet,
Ruben

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #54 Gepost op: 11 december 2018, 17:29:48 »
In de rechterkant van je kamer maak je een stijgspiraal op een 8-hoek met omschreven cirkel van 1400mm. Een enkelsporige spiraal is goed en zorg dat ze tegenwijzerzin draait.
Je legt je station in een ruime boog van links boven naar je spiraal.
Maakt de nodige aftakkingen naar industrie die verder op je baan ligt in het onderste deel.
Je beperkte de diepte van je baan en zorgt dat je overal van de voorkat goed aan kan werken.
Mogelijkheden zat op deze oppervlakte.
Je schaduwstation leg je onder je station en loop om in de linker benedenhoek of in een uitstulping rechts onder.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2018, 17:34:09 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #55 Gepost op: 11 december 2018, 17:35:28 »
Ja ik denk dat ik op deze manier wel wat meer mogelijkheden heb.
Vandaag of morgen maar weer even proberen om wat te tekenen.


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #56 Gepost op: 11 december 2018, 19:02:22 »
Wat Frans zegt :)
Al denk ik dat een cirkel met diameter 130 cm teveel in de kamer steekt en de deur erg in de weg gaat zitten.

Ik was (parallel aan de andere reacties) zelf ook even aan het schetsen geweest (2 niveau's in 1 tekening):



Rechtsboven een keerlus voor het schaduwstation. Boven het schaduwstation het zichtbare kopstation.
Aan de linker zijde een ruime 180 graden boog (straal 83 cm). Die kan dus helemaal zichtbaar blijven en vormt een paradebaanvak.
Onder in het midden een keerlus om naar het schaduwstation te komen. Dat zou ook een helix kunnen worden om diep genoeg te komen.

In het midden blijft een looppad van 50 cm breed over. Niet veel maar genoeg denk ik. De keerlus onderaan kan nog naar de linkerhoek worden verschoven. Dat kost dan wel een deel van je paradebaanvak.

Ik heb her en der wat losspoortjes ingetekend, maar dat kan natuurlijk helemaal anders.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #57 Gepost op: 11 december 2018, 22:39:12 »
@Wim, Best een interessant plan wat je getekend hebt, maar door het kruisen van het eigen spoor aan de linkerkant zal er toch best ook een hoogte verschil gemaakt moeten worden.
Echt Nederlands komt het niet over   :angel:

@Frans, het creƫren van een stijgspiraal gaat echt niet passen daar, dan kom ik in de knoei met de deur.

Zelf ook maar weer wat getekend, is maar een eerste opzet in deze vorm, had eerst gedacht het kopstation boven te maken, maar dan hou ik weinig ruimte om naar een schaduw station te gaan, dat lukt eigenlijk alleen rechts bovenin, tenzij ik de diepte van onder en boven omwissel, dan zou het links onderin ook kunnen, maar dat gaat dan ook al ten koste van de zichtbare lengte.

Ik moet ergens nog een omloop in het schaduwstation inbouwen, maar daar lag nog even niet de focus.



Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 11 december 2018, 22:41:51 door Silencer »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #58 Gepost op: 12 december 2018, 07:46:37 »
@Wim, Best een interessant plan wat je getekend hebt, maar door het kruisen van het eigen spoor aan de linkerkant zal er toch best ook een hoogte verschil gemaakt moeten worden.
Echt Nederlands komt het niet over    :angel:
Goedemorgen Ruben,
Het past prima in een Nederlands landschap hoor. Zelfs nog in een Hollands landschap :) Het punt is dat een groot deel van het spoor bedekt is met landschap. De kruising is dus niet zichtbaar.
Wel zichtbaar zijn: het kopstation en de lange ruime 180 graden boog aan de linkerzijde. In het onderste deel van de boog zal het spoor uiteraard moeten dalen, maar ook hellingen zijn in Nederland veelvuldig te vinden. Er past alleen geen berglandschap omheen, maar dat hoeft ook niet. Een oprit naar een brug, een afdaling naar tunnel, of gewoon een spoor dat in de stad op een hoge spoordijk ligt, maar daarbuiten vrijwel op hetzelfde niveau als de weilanden er om heen :)
Groet, Wim

Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5046
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #59 Gepost op: 12 december 2018, 11:08:56 »
Hoi,

Ik had nog andere bevindingen meer gebaseerd op een van je eerste plannen.
Ik kom door Scarm toch wel tot hele andere verhoudingen qua rijlengtes en mogelijkheden.
Getekend met Roco line, op 330 mtr x 190 mtr.

Zal vanavond posten kreeg door formaat niet geupload zo vlak voor mijn werk.